Zoeken in deze blog

zondag 17 augustus 2014

Verkoopstyliste voor een snellere verkoop van uw huis

Van alle geïnteresseerde in uw huis besluit 90% van de kijkers in de eerste 60 seconde onbewust of men het huis wel of niet wil kopen. Een huis kopen draait om emotie en verbeeldingskracht. De eerste indruk van je huis verdient dus heel veel aandacht. Wij hebben 11 tips om je huis zo goed mogelijk te presenteren en promoten voor de verkoop, zodat je huis er positief uitspringt maar ook positief wordt onthouden.


Neutrale kleuren
Mensen verschillen en smaken verschillen. Presenteer je huis daarom zo neutraal mogelijk. Dus zonder te veel hard gekleurde muren en drukke prints. Hou de kleuren neutraal, door muren met een roze kleur te witte win je optisch gezien veel ruimte. Laat de kijkers zich focussen op de mogelijkheden van een huis en de ruimte die het heeft.
Niet te veel persoonlijke spullen
Wanneer mensen een huis bezichtigen bedenkt men zich hoe het zou zijn als men er zelf woont. Het moet een eigenstulpje zijn dat confort en een “thuis” gevoel geeft. Wanneer je te veel persoonlijke spullen laat staan, als familie foto’s, persoonlijke schilderstukken, prullaria, of erfstukken die erg opvallen. Kan dit mensen afleiden in hen beeldvorming. Hou er dan rekening mee dat je deze persoonlijke spullen even opbergt.
Iedere ruimte heeft een duidelijke functie
De geïnteresseerde voor je woning is meestal maar 30 minuten in je huis. In deze 30 minuten moet men instaat zijn makkelijk te onthouden welke ruimte welke functie heeft. Zorg er dan ook voor dat iedere ruimte in huis één duidelijke functie, zodat kopers de mogelijkheden van een ruimte zien. De zolder of opbergruimte mag daarbij niet vergeten worden. Wanneer een bestaand rommelhok de mogelijkheid biedt om gebruikt te worden als extra slaapkamer, creëer die mogelijkheid dan ook.
Creëer (optisch) veel ruimte
Afhankelijk van de levensfase van de kopers willen men meestal een groter huis dan waar men voorheen woonde. Less is more, oftewel zorg daarom dat je ruimte creëert door een paar grote basismeubels te laten staan en haal kleinere spullen zoveel mogelijk weg. Probeer de focus te leggen op de positieve punten van het huis, zoals openslaande deuren naar de tuin, de schouw of een mooie grote open keuken. Zet je meubels in die richting zodat de kijker daarop wordt gefocust. In het geval van de openslaande tuindeuren kan het daarom optisch veel ruimtelijker ogen wanneer je de eettafel in de lengte richting zet van de tuindeuren. Zorg ook dat de tuindeuren open kunnen en dat de eerste paar meter voor de tuindeuren vrij is van visuele obstakels zodat men diep de tuin in kan kijken. Zorg er daarnaast voor, dat er genoeg ruimte is om tijdens de bezichtiging door je huis te lopen, dus geen smalle doorlooppaden. Wanneer je licht achter het bed of achter de bank aanbrengt en dit omhoog laat schijnen over de muur kan dit optisch ook voor meer ruimte zorgen.
Opgeruimd en schoon!
Hoe logisch dit ook klinkt, vaak gebeurt het dat woningen niet netjes opgeruimd zijn en niet schoon zijn. Zorg voor een lege schone keukenaanrecht, geen losse spullen op de vloer. Zet de voorwerpen in een verhuisdoos en berg dit op in je schuur of garage. Hoe minder spullen hoe beter. Laat alle daags gebruikte voorwerpen als een koffiezet apparaat wel staan. Je  huis opruimen kost relatief weinig tijd, maar geeft meer rust en ruimte in je hoofd en dus ook in het hoofd van de geïnteresseerde in je huis. Ook je jassen en schoenen of eventueel al ingepakte verhuisdozen in de hal, overbodige cd’s en boeken in de woonkamer, knuffels en speelgoed van de kinderen, dode kamerplanten en plannen in de tuin. Zorg er ook voor dat je huis bijna erg goed schoon is. Met name de badkamer, toilet en keuken mogen glimmen zoals nooit te voren. Alsof je je in een showroom woning waant.
Waar licht is, is ruimte
Zorg voor zoveel mogelijk licht in huis. Zowel natuurlijk licht als sfeerverlichting. Doe gordijnen open, lap de ramen, houd de ramen vrij zodat er veel licht binnenkomt.  Gebruik wittinten op de muren en deuren (lichte kleuren weerkaatsen het licht, waardoor een ruimte groter lijkt) en verlicht donkere hoekjes in huis. Sfeerverlichting brengt gezelligheid en sfeer. Gebruik dus voldoende sfeerlicht tijdens de bezichtigingen.
Geen achterstallig onderhoud
De meeste mensen kopen het liefst geen huis met achterstallig onderhoud. Schimmels in de badkamer, afgebladerde verf,  loszittende plinten, lekkende keukenkraan, piepende deuren of hangende keukenkastjes moeten zoveel mogelijke opgeknapt worden. De aandacht van de bezoeker mag niet verplaatst worden van de positieve punten van het huis naar de negatieve punten.
Huisdieren even niet
Veel mensen zijn niet gesteld op huisdieren omdat ze er bang voor zijn of allergisch. Het daarom verstandig om tijdens de bezichtigingen geen huisdieren of huisdierspullen in huis te hebben. Haal etensbakjes, dierenspeeltjes, dierenvoer, kattenbakken etc daarom dus ook weg. Zorg er ook voor dat de eventuele geur van je huisdier niet herkent wordt. Je kan dit makkelijk camoufleren met geurvreters.
Ga zelf ook weg
Zo kunnen potentiële kopers tijdens de bezichtiging vrijuit kijken naar en praten over het huis, zonder dat ze iets of iemand in de weg zitten. Ze kunnen dan lekker fantaseren over hoe het zou zijn als zij er zouden wonen en wat zij dan met het huis zouden doen. Bovendien is het voor jezelf ook niet prettig om eventuele negatieve verhalen over jouw huis aan te moeten horen, terwijl jij er met zoveel plezier hebt gewoond!
Help inbeelden
Bij het aanschaffen van een nieuw huis of een huis dat al een tijdje leegstaat, wil de koper het liefst al zien wat ze met een ruimte kan. Bij een leegstaand huis vindt men dat over het algemeen moeilijk in te schatten. Het helpt om bijvoorbeeld tekeningen (plattegronden) te laten maken van de verschillende indelingsmogelijkheden. Of beter nog, om tijdelijke meubels te huren. Hoe gek het ook klinkt, een ruimte lijkt groter wanneer er meubels in staan. De verhoudingen van een ruimte worden dan duidelijker, omdat er referentiepunten zijn. En een grotere ruimte verkoopt beter dan een kleine. Er zijn bedrijven die ook kartnonenmeubels verkopen zodat je minder geld kwijt bent en geen apart vervoer hoeft te regelen.
Geurvreters, Koffie en appeltaart
Een oud gezegde… de huiselijke geur van vanille,  koffie en appeltaart. Werkt nog steeds. Zorg alleen wel dat je ook daadwerkelijk koffie en appeltaart kunt aanbieden aan de kijkers. Het is vreemd om iets te ruiken dat er niet is.
 
Bron foto: Boekeestyling

Geen opmerkingen:

Een reactie posten